ANDA ADALAH APA YANG ANDA MAKAN

Perancangan dan penjagaan makanan yang berterusan amat penting untuk mencapai dan mengekalkan paras gula, tekanan darah, kolesterol dan trigliserida darah pada tahap optima. Ia juga membantu dalam mengurangkan risiko komplikasi jangka panjang akibat diabetes seperti masalah jantung, buah pinggang, mata, masalah seksual di samping mencapai dan mengekalkan berat badan yang unggul dan membekalkan keperluan nutrisi yang diperlukan oleh badan setiap hari.

Elakkan pengambilan gula ringkas dalam minuman dan makanan ataupun nikmati minuman tanpa gula. Elakkan juga buah yang tinggi kandungan karbohidrat dan gula seperti pisang dan durian. Makanan yang tinggi kandungan serat seperti anggur, limau dan epal akan melambatkan penyerapan gula dalam badan dan membantu mengawal diabetes. Yang penting, jumlah karbohidrat, lemak dan protein yang diambil setiap hari dalam jumlah berpatutan.

Mengekalkan diet pemakanan yang seimbang bersama tahap kecergasan adalah sangat perlu bagi setiap pesakit kencing manis / diabetes, ubat adalah ikhtiar kaedah terakhir dalam proses penyembuhan. Pengambilan ESULIN akan lebih efektif jika diamalkan bersama diet makanan seimbang dan plan kecergasan dalam aktiviti rutin harian.

No comments:

INSULIN > GLUKOS > RECEPTOR > SEL

Photobucket