KENCING MANIS JENIS 1-2-3


Diabetes Jenis 1 :
Dikesan pada kanak-kanak dan golongan muda, biasanya umur 30 tahun ke bawah. Pesakit memerlukan suntikan insulin sepanjang hayat.
Faktor utama ialah kerosakan kelenjar Pankreas, disebabkan oleh penyakit "autoimun". Apabila kelenjar Pankreas rosak, ia tidak dapat mengeluarkan insulin dan sekaligus menyebabkan diabetes. Janglitan virus juga antara penyebab lain, pemberian susu lembu kepada bayi semasa kecil kerana antigen dalam susu lembu boleh merosakkan kelenjar pankreas.





Diabetes Jenis 2 (Insulin Resistance) :
Biasanya terjadi pada golongan dewasa, sebahagian besar pesakit diabetes di Malaysia menghidap jenis 2. Rintangan Insulin berlaku apabila Insulin yang ada tidak bekerja dengan baik kerana reseptor insulin pada sel berkurang atau berubah struktur sehingga hanya sedikit glukosa yang berjaya memasuki sel. Akibatnya, sel mengalami kekurangan glukosa, manakala di sudut lain glukosa terkumpul di dalam darah. Keadaan ini dalam jangka panjang akan merosak pembuluh darah dan menimbulkan pelbagai komplikasi.











Faktor berlakunya Jenis 2 ini menurut kajian, ia disebabkan oleh keturunan (dari ibu @ bapa), kegemukan (corak pemakanan dan tiada senaman)









Diabetes Jenis 3 :

Diabetes semasa hamil. Kawalan rapi amat perlu bagi memastikan kandungan selamat. Diabetes pada kehamilan terbahagi kepada dua kategori :
1) wanita yang sudah terkena diabetes sebelum hamil
2) diabetes yang disebabkan kehamilan (diabetes gestasional).
Ketika hamil, gula darah memang cenderung meningkat, tapi umumnya akan kembali normal setelah melahirkan.



Diabetes lain :
Kerosakan kelenjar dan inflamasi Pankreas atau disebabkan pengambilan ubat tertentu spt "steroid" (epredisolon) yang biasa digunakan untuk penyakit kronik seperti sakit sendi, penyakit kulit dan sebagainya.
Penyakit kelenjar tiroid (thyrotoxicosis) juga dilihat boleh menjadi penyebab diabetes.


Gambar kiri, proses semulajadi insulin yang sensitif/efektif @ bertindakbalas terhadap glukos dan melalui reseptor untuk memasuki sell.














ESULIN : Membantu sensitiviti fungsi hormon insulin secara efektif dan optimum, sekaligus bertindak semulajadi memudahkan receptor sel membenarkan glukos memasuki sel melalui hormon insulin.

No comments:

INSULIN > GLUKOS > RECEPTOR > SEL

Photobucket